کد مطلب:326154 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:268

انشعاب در بهائیت
بهائیان، شش سال بعد از مرگ شوقی، كنفرانسی از روسای بهائی هر كشور، در لندن تشكیل دادند و در آن اجتماع، نه نفر اعضای مجلس بیت العدل موعود را انتخاب كردند و باب ولایت امر را كه عبدالبهاء پیشگویی كرده بود، تا ابد مسدود اعلام كردند و پس از آن، بیت العدل را در حیفا بر پا ساختند كه تا كنون نیز دائر است و اعضای آن هر چند سال یك بار انتخاب می شوند و بر اهل بهاء حكومت می كنند.

دسته ی دیگر از پیروان شوقی، بیت العدل حیفا را با دلائل قوی بی اعتبار دانستند. از جمله دلائل این است كه به نص الواح وصایا [مساوی وصیت نامه ی عبدالبهاء] ولی امر الله باید رئیس دائمی و عضو ممتاز لا ینعزل بیت العدل باشد و بیت العدل بدون ولی امر، صلاحیت رهبری ندارد. سركرده ی این گروه، «میسون ریمی» از افراد مهم و برگزیده توسط شوقی بود كه این گروه هم به نام او
«ریمی» نامیده شدند.

در این هنگام جوانی از بهائیان خراسان به نام جمشید معانی ملقب به سماء الله در سرزمین اندونزی مدعی شد كه موعود كتاب اقدس است. وی همان دستاویزهایی را كه اهل بهاء برای اثبات عقاید خود دارند، برای خود فراهم كرد و اینك سمائی ها و ریمی ها در كشورهای هند و پاكستان و ایران و اندونزی و امریكا پراكنده اند.